Turnajová pravidla Evropské federace go


Srpen 1997

Obsah:

1. Rozhodčí, odvolací komise
2. Hráči
3. Záznam časového limitu
4. Záznam partie
5. Zahájení, průběh a konec partie
6. Přerušení partie
7. Obnovení partie
8. Mimořádné případy
9. Spory
10.Závěr


1 - Rozhodčí, odvolací komise

a. Turnaj řídí jeden nebo více rozhodčích, kteří mohou mít asistenty. Pokud je rozhodčích více, jeden z nich musí být hlavní.

Rozhodčí se zavazuje:

1. starat se o hladký průběh turnaje;
2. starat se o přesné dodržování turnajového řádu a pravidel hry;
3. starat se o výkon svých rozhodnutí ohledně stížností nebo jiných případů.

b. Odvolací komise je konzultována v případě protestu proti rozhodnutí rozhodčího. Skládá se ze tří členů, kteří jsou vybráni z účastníků turnaje. Je rozumné vybrat nějaké náhradníky, jež jsou povoláni v případě, kdy podle mínění rozhodčího jsou jeden nebo více původních členů zainteresováni na případu.

Odvolací komise musí být vytvořena co možná nejdříve po zahájení turnaje.

Odvolací komise se zavazuje vyslechnout rozhodčího a strany zahrnuté v rozepři a vynést své rozhodnutí po uvážení.


2 - Hráči

a. Od hráčů se očekává sportovní chování.

b. V průběhu hry není hráčům dovoleno studovat partii na jiné desce. Není dovoleno ani používání literatury go nebo technických poznámek o partii.

Je povoleno používat partiář. Platí to i pro jiné osobní poznámky, pokud jsou dělány v průběhu partie a pokud neobsahují diagramy s rozborem partie.

c. Během přestávky není hráčům dovoleno analyzovat svou partii s pomocí desky a kamenů, na diagramu nebo jinak nebo dovolit jiným analyzovat jejich hru.

d. V průběhu partie nebo přestávky není hráčům dovoleno žádat jiné o radu. Nápovědy, varování nebo poznámky třetí strany musí být hráči jasně zamítnuty; v žádném případě není hráčům dovoleno začlenit se do diskuse o jejich partii.

e. Účastníkům i nezúčastněným není dovoleno jakkoliv odvádět pozornost, vyrušovat nebo překážet hráčům. Není jim dovoleno ovlivňovat partii (výjimka viz. 2h); zejména nápovědy, varování nebo poznámky, které by mohly partii ovlivnit, nejsou v průběhu partie nebo přestávky povoleny.

f. Pokud nebude přerušená partie v ten samý den obnovena, rozhodčí může na dobu přestávky zrušit omezení 2c, 2d a 2e.

g. Nikomu kromě hráčů a rozhodčího není dovoleno dotýkat se během partie kamenů a desky.

Toto platí také během přestávky, jestliže je partie přerušena na krátkou dobu.

h. Účastníkům i nezúčastněným, kteří si všimli něčeho proti pravidlům, je zakázáno o tom informovat zainteresované hráče. Musí o tom informovat rozhodčího nebo asistenta.

i. Hráč, který vstoupí do turnaje, ho musí odehrát do konce. Jeho odstoupení je omluvitelné pouze ve zvláštních případech.


3 - Záznam časového limitu

a. Každý hráč má předem určený časový limit, který je zaznamenáván hodinami. Když hráč svůj čas spotřebuje, hraje v byo-yomi. Byo-yomi je kontrolováno časoměřičem (pokud není použito náhradní byo-yomi, viz. 3g).

b. Hodiny mají dvě časové jednotky, které zaznamenávají zbývající čas hráčů. Každá jednotka je vybavena tzv. praporkem: Konec hráčova limitu je určen spadnutím praporku.

Zmačknutím hodin hráč zastaví svoji časovou jednotku a zároveň spustí časovou jednotku soupeře. Obě časové jednotky mohou být zastaveny zároveň. Toto je nazýváno zastavení hodin.

c. V čase určeném pořadateli jsou spuštěny hodiny černého. Následně každý hráč mačká hodiny po dokončení svého tahu. (Viz. 5f)

d. Hodiny mohou být zastaveny pouze rozhodčím, na jeho pokyn nebo na základě těchto pravidel.

e. Stav ukazovaný hodinami je konečný vyjma případu zjevné nefunkčnosti. Pokud chce hráč urgovat tuto nefunkčnost a její důsledky, musí na to upozornit v okamžiku, kdy nefunkčnost zjistí.

f. Hráčovo byo-yomi začíná v okamžiku, kdy spotřebuje svůj časový limit.

Hráč v byo-yomi má předurčené maximální množství času na jeden tah. Čas běží od zmáčknutí hodin jeho soupeřem. Časoměřič nahlas odpočítává posledních deset sekund času od 10 do 0. Když bylo slovo "nula" vysloveno před položením jeho kamene na desku, ztrácí právo tahu a na tahu je jeho soupeř.

V byo-yomi stačí ve stanovené lhůtě položit kámen. Zajaté kameny pak musí odstraněny (v neutrálním čase).

Odpočítávání je konečné, dokud je prováděno správně a v normálním tempu.

Když je v byo-yomi pouze jeden hráč, oba hráči pokračují v mačkání hodin po svých tazích.

Po zahájení byo-yomi druhého hráče nebudou hodiny mačkány.

g. Volitelné kanadské pravidlo byo-yomi - toto pravidlo je určeno pro případy, kdy časoměřič není k dispozici. Při použití nahrazuje pravidlo 3f.

Byo-yomi začíná v okamžiku, kdy hráč spotřeboval svůj časový limit.

Hráč v byo-yomi má předem určený maximální časový limit na určený počet kamenů.

Toto byo-yomi je zaznamenáváno na hodinách obvyklým způsobem. Počítání tahů je zajištěno tím, že hráč v byo-yomi si odloží odpovídající počet kamenů a svou misku s kameny dá stranou. Tyto kameny musí být pro soupeře zřetelně viditelné.

Pokud je počet tahů odehrán v přiděleném čase, začíná další perioda. Nevyužitý čas nesmí být použit v další periodě, ztrácí se. Pokud uběhne přidělený čas (tzn. praporek spadne), aniž by byly odehrány všechny kameny, partie je prohraná.

Hodiny mohou být zastaveny, pokud je vybíráno tři a více kamenů.


4 - Záznam partie

Po přerušení partie si každý hráč musí pořídit záznam partie až do okamžiku přerušení na formulář od rozhodčího. Pokud se rekonstrukce partie až do okamžiku přerušení ukáže jako nemožná, stačí zaznamenat pozici, počet zajatců, zbývající čas na hodinách a kdo je na tahu v okamžiku přerušení.

Hodiny musí běžet, dokud není zapečetěn tah. Záznam pozice může být proveden v neutrálním čase.


5 - Zahájení, průběh a konec partie

a. O umístění hráčů a vybavení rozhoduje rozhodčí.

b. Komi je připočítáno během počítání.

c. Partie začíná v předem určeném čase. Tento čas může být změněn rozhodnutím rozhodčího.

d. Pokud v čase zahájení není přítomen žádný z hráčů, jsou hodiny spuštěny černému. Hodiny bílého jsou nastaveny stejně jako hodiny černého v okamžiku příchodu prvního hráče. Pak partie pokračuje normálně.

V handicapové partii představuje položení handicapů první tah.

e. Hráč, který se objeví u desky až po více než hodině od předem určeného začátku partie - nebo dříve, když mu vypršel přidělený čas o více než jednu minutu s aplikací článku 5d -, prohrává partii. Partie je uznána za vítěznou pro jeho soupeře. Pokud přijdou pozdě oba hráči, partie je prohlášena za prohranou pro oba.

f. Tah je nevratný v okamžiku, kdy je kámen po dotyku desky puštěn.

Pokud nejsou bráni žádní zajatci, je tímto tah ukončen. Když jsou bráni zajatci, tah končí vybráním všech kamenů z desky.

Jakmile je tah nevratný, nesmí být změněn ani při souhlasu soupeře.

g. Zajatci musí být jasně viditelní.

h. Hráči mohou ukončit hru pouze na základě pravidel hry nebo vzdáním jednoho z nich.

i. Před počítáním je požadováno hrát každý kámen střídavě a k ukončení partie použit passování.

j. Protesty ohledně výsledku partie by měly být předloženy rozhodčímu co možná nejrychleji, v každém případě před začátkem dalšího kola. Pokud se další kolo hraje do 24 hodin, pak se tato doba rozšiřuje na maximálně jeden celý den.


6 - Přerušení partie

a. Pokud se dá očekávat, že partie neskončí při jednom sezení, potom musí ředitel turnaje na začátku určit dva časy, kterými se bude přerušení řídit.

Po prvním čase může hráč, který je na tahu, pečetit. Když partie není ještě přerušena po uplynutí druhého času, hráč na tahu musí pečetit. Partie může pokračovat bez přerušení, pokud s tím souhlasí oba hráči i ředitel turnaje.

Když je rozhodnuto, kdo bude pečetit, může se pečetící hráč sám rozhodnout, kdy bude pečetit.

Hráč, který pečetí, může využít tolik času, kolik má na hodinách.

b. Pečetící hráč musí svůj tah zřetelně zaznamenat na příslušný formulář (dále pouze zkráceně "formulář"). Pak je formulář přeložen a uzavřen.

Jakmile hráč zaznamená svůj tah na formulář, může zastavit hodiny. Poté je pečetěný tah nevratný.

Když je pečetící hráč v byo-yomi, dostává na tento tah 30 sekund navíc. (V okamžiku, kdy je rozhodnut pečetit tah, oznámí tento fakt časoměřiči.) Jakmile zaznamenal pečetěný tah na formulář, informuje o tom časoměřiče ("hotovo", "ano"). Toto ohlášení nesmí skončit později než slovo "nula" časoměřiče. Po slovu "hotovo" ("ano") je pečetěný tah nevratný.

Na formuláři by mělo být uvedeno:

1. jména hráčů;
2. počet zajatých kamenů;
3. čas na hodinách v okamžiku přerušení;
4. zda pečetil černý nebo bílý a číslo tohoto tahu;
5. čas obnovení partie, a pokud to není v ten samý den, datum a místo pokračování;
6. podpisy hráčů.

Formulář uchová rozhodčí.

Formulář může být uschován v pečetící obálce. Pak údaje zmiňované v bode 6b.5 nemusí být na formuláři uvedené. Na obálce by mělo uvedeno:

Pokud nebude partie pokračovat ten samý den, měla by být použita obálka obsahující jak partiář, tak formulář.

Může být přiložen diagram s pozicí partie v okamžiku přerušení potvrzený podpisy hráčů.

c. Pokud hráč, který má pečetit, zahraje tah na desku, je tento tah považován za pečetěný tah. Je zaznamenán na formulář a zkontrolován rozhodčím.


7 - Obnovení partie

a. Na obnovení partie se uplatňují články 5c a 5e. Hráč rovněž prohrává partii, pokud se nedostaví do konce svého času na přemýšlení.

b. Před otevřením formuláře mohou hráči pozici studovat a kontrolovat po dobu 1 minuty.

Když je po obnovení partie třeba postavit pozici z okamžiku přerušení, činí tak oba hráči za pomoci partiáře nebo diagramu přerušené pozice. Pokud hráč, který je na tahu, není přítomen, je pouze spuštěna jeho časová jednotka (článek 5d se neuplatňuje). Pozice se postaví, až když se nepřítomný hráč dostaví. Pokud je přítomen pouze hráč, který je na tahu, rozhodčí mu pomáhá s postavením pozice.

Během stavění pozice jsou hodiny zastaveny.

c.

1. Formulář bude otevřen pouze v přítomnosti hráče, který je dále na tahu. Po provedení pečetěného tahu na desce je spuštěna časová jednotka tohoto hráče.
2. V případě nepřítomnosti zmíněného hráče je jeho časová jednotka spuštěna okamžitě. Formulář bude otevřen až po jeho příchodu.
3. V případě nepřítomnosti pečetícího hráče nemusí jeho soupeř provést svůj tah na desce, ale může ho pečetit podle článku 6. Jakmile je jeho tah nevratný, spustí časovou jednotku nepřítomného hráče.

d. Pečetěný tah musí být z formuláře jednoznačně odvoditelný. V opačném případě je pečetěný tah považován za pass.

e. Po otevření formuláře jsou oba hráči oprávněni jej zkontrolovat.

f. Rozhodčí musí formulář uschovat až do konečného termínu pro řešení protestů.


8 - Mimořádné případy

a. Pokud hráč hraje se špatnou barvou kamenů nebo s nesprávným handicapem a přijde se na to před čtvrtým tahem, pak partie musí být započata znovu. Pokud je čtvrtý tah již nevratný, partie musí pokračovat a výsledek je brán, jako kdyby partie probíhala správně.

b. Když je hráč na pochybách o umístění právě zahraného kamene, může na soupeři požadovat umístění kamene na zamýšlené místo.

c. Jestliže hráč zahraje tah proti pravidlům a je to zaregistrováno do tří tahů, nepřípustný tah a tahy následující jsou odstraněny a musí být proveden tah jiný. Pokud je tah zaregistrován později, partie pokračuje.

d. Pokud si hráč všimne nesprávně nastavených hodin, chyba bude opravena, jestliže bude uspokojivě prokázána rozhodčímu.

e. Jestliže si hráč všimne toho, že hodiny špatně fungují, jsou hodiny nahrazeny fungujícími a zřejmé chyby v zaznamenávání uplynulého času jsou napraveny. Pokud je zbývající čas 10 a méně minut, nemůže být snížen. Pokud je více než 10 minut, nemůže být snížen na méně než 10 minut.

Jestliže praporek spadne méně než o minutu dříve, byo-yomi začíná v tomto okamžiku. Když spadne později, byo-yomi začíná v okamžiku, kdy to bylo zpozorováno.

f.

1. Jestliže je v době přerušení na diagramu zachycujícím pozici v partii podepsaném oběma hráči chyba a jestliže se na této chybě oba hráči shodnou, chyba může být opravena.
2. Když není k dispozici záznam pozice po přerušení pro rekonstrukci a tato pozice nemůže být spoluprací hráčů zrekonstruována, partie musí být hrána znovu.
3. Pokud nemůže být zrekonstruován zbývající časový limit v okamžiku obnovení přerušené partie, musí rozhodnout rozhodčí.
4. Pokud se formulář ztratil, musí hráč provést pečetěný tah.

g. Když je během hry nebo přerušení jeden nebo více kamenů přemístěno, přidáno nebo ztraceno a hra mezitím pokračovala, musí být v okamžiku upozornění na tuto nepravost navrženy popořadě následující postupy.

Pokud se hráči shodli, že se budou řídit jedním z postupů 1 až 5, toto rozhodování končí.

Když je postup 1 nepřijatelný pro oba hráče, je předložen postup 2 atd. Jestliže je zamítnut také poslední postup 5, hráči se musí podrobit postupu 6.


9 - Spory

a. Pokud v průběhu partie nastane mimořádný případ nebo spor, musí být konzultován rozhodčí. Počítání byo-yomi je okamžitě zastaveno.

b. Rozhodčí může zastavit hodiny. Jestliže není žádný rozhodčí bezprostředně k dispozici, hráči smí zastavit hodiny, aby mohli pro něho co nejrychleji dojit.

c. Všechna rozhodnutí rozhodčího jsou závazná v první instanci. Rozhodčí může nahradit čas uplynulý během sporu v okamžiku obnovení. Byo-yomi začíná znovu s plným časem.

d. Hráč se může proti rozhodnutí rozhodčího odvolat k odvolací komisi.

Rozhodčí musí spor co nejdříve nahlásit odvolací komisi. Partie může být z tohoto důvodu přerušena.

Pokud hráč není při pokračování partie spokojen, musí dát jasně svému soupeři i rozhodčímu najevo, že hraje přes svůj protest.

e. Rozhodčí musí na požádání hráči poskytnout tato pravidla.


10 - Závěr

V případech, které nejsou těmito pravidly upraveny, rozhoduje rozhodčí.