Problémy pro 50. kyu

Zajměte kameny v Atari!

Můžete klikat na desku a zajmout tak soupeřovy kameny. Pokud se v dolní části zobrazí failed (chyba) použijte tlačítko retry (zkusit znovu), dokud se vám nezobrazí hláška success (úspěch). Zde si to vyzkoušíte nadesce 9 x 9 polí. Normální hra se hraje na desce 19 x 19 polí. Menší desky jsou však pro začátečníky vřele doporučeny, rychleji se naučíte principy a pravidla Go.


Černý na tahu. Zajměte bílé kameny v Atari.


Černý na tahu. Dva bílé kamny jsou v Atari. Zajměte je jedním tahem!


Černý na tahu. I když jsou kolem další kameny, prostě pokračujte v zajímání.


Pokud něčemu nerozumíte, zkuste si tyto problémy znovu, abyste se ujistili, že jim rozumíte
Pokud jim rozumíte, jste povýšeni 50. kyu – to je nejnižší hodnocení hráče, podle mého osobního systému :)

Hodnocení síly hráč v Go

V amaterském Go prostředí je obvykle nejnižší hodnocení 20. kjú. Čím nižší číslo, tím silnější hráč (20k je slabší než 1k).
Po překročení 1. kjú dostáváte hodnost 1. dan a čím vyšší X .dan tím silnější hráč (1. dan je slabší než 5. dan).
Danoví hráči hrají na velmi vysoké úrovni.

Problémy pro 49. kyu

Trochu složitější

Černý na tahu. Na krajích desky je situace trochu odlišná.

Kamny u kraje desky jsou ve větším nebezpečí, protže mají méně svobod a tak se jich jde lépe zbavit.


Kámen v rohu je v Atari.


Zde jsou 2 bílé kameny v Atari.


Gratuluji dosáhli jste 49. Kjú!

Problémy pro 48. kyu

Zajmout za každou cenu!

Od teď už situaci nevyřešíte pouze jedním tahem. Hrajte dokud neuvídíte success (úspěch) nebo failed (chyba).


Zbavte se tří bílých kamenů! Zajmete je na 2 tahy, avšak první tah je důležitý.


Zkuste zajmout kameny v levém kraji.

Je těžké „utíkat“ s kameny, které jsou u kraje desky.


Příliš mnoho kamenů kamenů! Buďte opatrní, které kameny jsou v Atari?

Pokud zahrajete špatný tah, budou zajmuty vaše kameny !


Malý oddech Na této desce může hrát jen černý. To znamená, že se bílý nebude bránit. Zajměte všchny bílé kameny. Jakkoli, využijte, co nejmenší počet tahů.


Pro zajmutí všech býlích kamenů potřebujete 33 černých kamenů .


Problémy pro 47. kyu

Dvojitá atari

 


Černý může jedním tahem dát Atari na 2 bílé kameny zároveň. Protože bílý nemůže oba své kamny zachránit, černý získá alespoň jeden. To se nazývá „Dvojité Atari„.

Bílý měl příliš mnoho slabých míst, než aby zavřel črného v rohu.


Kde můžete způsobit dvojitá Atari?


Zakázané tahy Můžete hrát skoro kdekoli na desce. Avšak i v Go existují tahy které nejsou povoleny.



Černá nesmí zahrát na A. (Bílý může.) Protože, kdyby sem černý zahrál, kámen by byl inhned obklíčen a zajmut. Toto pravidlo nám říká zákaz sebevraždy


Ale zde už černý může zahrát na B. Protože 2 bílé kameny jsou v Atari a budou oba zajmuty.


Problémy pro 46. Kyu


Pokračujte v zajímání bílích kamenů.


Černý na tahu. Na první pohled se to zdá jako zakázaný tah…


Čtyři černé kameny jsou v nebezpečí!
Zajmněte bílé kameny, dříve než bude pozdě!


Zajměte 2 bílé kameny, které se dotýkají černých.
Toto nejde provést jedním tahem.


Půjde li zajmout bílý kámen stojící na D5, kde rozděluje černé kameny, dále už to bude snadné.

[Tip] Nesnažte se přímu zaútočit.


Proč musíme zajímat soupeřovi kameny?

Protože zajmutím kamenů, které vás rozdělují se vaše kameny spojí.

Toto je velmi důležitá věc v Go.
Jen nezapomeňte hrát tak, aby všechny vaše kameny spojeny, kdykoli je to možné.


Problémy pro 45. Kyu

Schody smrti

Zde se naučíte pozant tvar zvaný schody (anglicky ladder (žebřík), japonsky shicho.) Brzy zjistíte, proč se tomuto tvaru tak říká.


Zajměte bílý kámen. Snažtese bílou skupinu držet v Atari i když bude utíkat.

Došlo vám to?

Tento tvar nazýváme schody, protže pronásledovaná skupina (bílá) tvoří tvar schodů.
Tím, že bílý skončil ve schodech přidělává si jen větší problémy a je pro něj těžší uniknout.


A znovu schody.
Naneštěstí, nyní musíte utíkat Vy.

Ale nemějte strach.
Hodně štěstí!

Povedlo se vám utéci ze spárů smrti?

Jak můžete vidět, pokdu v cestě vašich schodů leží váš kámen, můžete utéci, protože až se k němu dostanete, rozšíříte se ne o 2 ale o 3 svobody. Kdežto soupeř vám může ubrat pouze jednu a vy máte ještě daší 2 svobody na protiútok.

Co se stane s pronásledovatelem?
Nastanou mu těžké časy a se snažit zachránit, co zbylo.

Buďte při útěku opatrní nebo skončíte ve schodech.

Přísloví Go: Nehrajte Go, pokud nevíte, co jsou schody.


Kameny, které nelze vzít – Vytvoř 2 oči


Kameny, ktere nelze vzít

Jak jste si všimli z předchozích problému tak skupiny kamenů, které jsou obklíčené lze vzít.

Zde je příklad, kde jsou černé kameny kompletně obklíčené a čekají na vhození posledního kamene dovnitř aby mohli být vzaty.


Ale co další příklad?

I když je černý obklíčen, bílý hráč nedokáže vzít černého. Stále tu jsou 2 místa kde musí zahrát býli hráč aby zabil černeho – akorát obě místa jsou ohraničené a oddělené od sebe takže tam bílý nemůže zahrát.

To znamená když vytvoříte 2 odělené prostory, nebo 2 oči, vaše kameny nebudou nikdy sebrány.
Taková skupina je živá.


Černé nebe znova

Dokažete sebrat bíleho?

Vsadím se, že ne! všechny skupiny mají dvě oči a proto jsou živé.


Problémy pro 44. Kyu

Udělejte dvě oči

 


Nyní je černý kompletně obklíčen. Kam musí zahrát?

Zde vidíme, že černý má 3 volná místa u prostřed, dohromady tvoří pouze jedno oko.
Proto, musíte udělat 2 oči tím, že zahrajete doprostřed.

Pokud to neuděláte a bílý se dostane k vašemu tahu, vaše skupina zemře.

Go přísloví: Váš bod života (vital) je i souepřův bod života.


Kde byste rozdělili nyní?

Jak můžete vidět, pokud je vaše území příliš malé, budete mít těžký život.

Pokaždé se snažte své území mít co největší a nenechte se zavřít..


Co se děje na obrázku?

V tomto případě nemusíte provádět rozdělení.

Pokud bílý zahraje na a, vy odpovíte na b.
Pokud bílý hraje b, odpovíte a.

Takže můžete pokaždé udělat 2 oči, pokud bílí zaútočí.

Pokud se ovšem rozhodnete ignorovat tah bílého, on zahraje na a i b.
A vaše skupina s jedním okem zemře.


Problémy pro 43. kyu

Semeai(vzájemný útok)

 


Na tahu je černý. Obě skupiny jsou obklíčene. Buď 3 černé nebo 3 bílé kameny zemřou.

Jako na příkladu nahoře, když černé a bíle kameny jsou navzájem obkličené a ani jedna skupina nemá 2 oči, obě strany se snaží zaplnit poslední místo okolo soupeře, takzvané svobody, aby mohly soupeře zabít
této situaci říkame „Semeai“ – vzájemný útok.

v problému nahoře, mají obě strany 3 svobody. Jelikož je černý na tahu tak dokáže zabít bíleho o 1 tah dříve.
Jestliže by byl na tahu bílý, semeai vyhraje bíly.


Černý může vyhrát Semeai.


Zachraň osamocené černé kameny!


Problémy pro 42. Kyu

Zpětné braní

Nyní si ukážeme techniku nazývanou „zpětné braní“(japonsky Uttegaeshi).


Černý na tahu.. Můžete zajmou 4 bílé kameny. [Rada] Nejdříve obětujte jeden vlastní.


Ve stejném stylu.

Zachraňte 2 opuštěné kamny, zajmutím 2 bílých (E4, E5). Pak budou všechny černé kameny spojeny.


Zpětné braní u kraje desky.


Ko


Nyní si vysvětlíme, co znamená pravidlo Ko – Ko v japonštině znamená věčnost. Toto je poslední pravidlo, které je potřeba si pamatovat. Po přečtení této stránky budete znát všechna pravidla Go. Pojem Ko je trochu obtížnější než do teď popsaná pravidla. Hodně štěstí!


 

* Zde bílý neodpoví. Bílé kameny jsou v atari. Seber te jej!Rozumíte? Ne, pak si desku prohlédněte pozorněji.

Uvidíte, jak se černý kámen dostal do Atari!
Zdá se, že jej bílý ihned zajme zpět…

Co se stane, když to bílý udělá?
Po odehrání dvou tahů se situace vrátí do výchozí polohy.
Takto by to pokračovalo do nekonečna!

Proto tahy, které vyustí do stejné výchozí situace jsou zakázané.
Tato situace se nazývá Ko(věčnost).

Když se tedy pokusíte nazpět sebrat černý kámen zobrazíse vám hláška. Illegal(Ko) (zakázáno Ko)
.

 

Může tedy bílý nějak zajmout černý kámen??

Může, ale nejdřív musí odehrát tah jinam na desce.
To vyústí do jiné situace než výchozí. Proto, můžete kámen v Ko situaci zajmout jen po odehrání jiného tahu.

Udělejte 2 tahy mimo Ko oblast ( 1 bílý, 1 černý tah).

Nyní je znovu bílý na tahu a může znovu zajmout černý kámen v atari na F6. Vyzkoušejte si.

Potom je opět na tahu černý a opět nemůže ihned zajmout bílý kámen.

Na horní desce můžete hrát za černého i bílého hráče..
Prosím ujasněte si, že rozumíte pojmu Ko jasně.
Můžete vracet tahy pomocí tlačítka Back.


Jak se Ko vyskitne ve skutečné hře?Na horní straně desky vlevo je 5 černých kamenů v Atari.
Nejdřív zajměte bílí kámen na D8.
Ko bitva začíná!

Nyní je 5 bílých kamenů v nebezpečí a bílí je nemůže zachránit tahem na D8, protže to zakazuje pravidlo Ko.

Proto zahraje tam, kde ho černý nemůže ignorovat, např. E2.
Protože zde by umřelo 8 černých kamenů, kdyby černý nezahrál na E1.

Teď si bílý opět vezme kámen v Ko situaci tahem na D8
Černý zahra na B4 a to bílý nemůže ignorovat. Býlí odpoví tahem na A4 a černý zahráním na E8 si bere opět kámen v Ko.

Toto nazíváme Ko situace (Kočet – od slova počet <= propočet tahů dopředu).

 

Tento boj Ko končí, když jedné straně ignoruje soupeřovu hrozbu tím a zabije 5 kamenů v horní části.
Pro prohrávajícího hráče je 5 kamenů opravdu hodně.
Než, aby zahrál 2 tahy někam jinam a snažil se vydobít si území jinde.

Důležité: abyste vyhráli ko Ko, musíte najít hrozby – místa, kde můžete mnoho získat 2 po sobě jdoucí tahy. Pokud to soupeř neumožní, boj o Ko pokračuje. Jestliže ignoruje vaši hrozbu, můžete zahrát ty 2 tahy a so váš souepř vyhraje Ko


Ko je složité, protže, si vyžaduje mnoho strategických tahů nacelé desce.
Pro začátečníky: pamatujte si, že tahy končící ve stejné situaci jsou zakázané.

Ko animation Tato animace je poskytnuta se svolením Daniela Dheauda.

Pravidlo Ko nedovolí hráčů se do této situace dostat.

Ko není jen pravidlo, které něco zakazuje, ale dělá Go mnohem úžasnějším a napínavějším.


Problémy pro 40 kyu


Když jste dosáhli úrovně 40. kyu, měli by jste zvládnout složitější úkoly. Hodně štěstí!


Zajmi 3 bíle kameny.

Tato pozice se nazývá „Chycen v síti“ v Japonsku.

Je to velmi dobré když tohle zahrajete v reálné hře!


Jsou černé kameny ohraničené nebo ohraničují???

Všechny černé kameny zmizí po 2 tazích bílého.
Než se to stane, zabij bílého dříve.

Problémy pro 39. kjú


Pokud se vaše skupina octne v obklíčení, pokuste se přežít uvnitř. Pokuste se vytvořit dvě oči. Pokud stále nerozumíte, co jsou 2 oči, vraťe se zpět.


Zde se naučíme poznat falešné oko vypadá jako skutečné, ale veskutečnosti neí. Má černá skupina dvě oči? Jedno oko je na F5. D5 vypadá jako druhé oko, protže jsou dokola 4 černé kameny. Avšak, ono to není oko, protže C5 je v Atari a vy se musíte spojit na D5. Pak má skupina pouze jedno oko, což znamená smrt. Oko jako je D5 nazýváme falešné.


Snažte se neudělat falešné oko.


Obě oči stále nejsou jisté.


Černý je skoro obklíčen.

Zkuste zde ožít.


Pro začátečníky je velmi složité poznat, zda se jedná o oko pravé nebo falešné.

Problémy pro 38. Kjú – Boj v rohu


V rozích desky máte méně možností úniku a můžete být snadněji zajmuti. Tyto variace jsou trochu složitější. Říká se že znakem Goistického mága je schopnost ožít v rozích.


Toto je Semeai v rohu.


Zajměte blý kámen, který stříhá černé.

Varování: Hrajte dokud neuvidíte success (úspěch) or failed (neúspěch). Útočte i když bílý útíká.

Buďte opatrní odkud dáte Atari.


Problémy pro 37. Kjú


Motá se mi z toho hlava…


Co mám udělat jako první?

Nápověda: Nejdřív uteč, pak útoč.


A teď bez nápovědy.


Jak začít?


Do teď jste se již naučili, jak zajímat kameny. Nicméně, na začátku skutečné hry, budete muset hrát na prázdné desce. Nejdříve se podívejte na desku 19×19 a její rozdělení. Jak je vidět podle barev, deska se dělí na 4 území „rohy“ uzemí mezo rohy se nazývá „strany“ a „střed„. Tyto hranice nejsou pevně dané, názvy se používají hlavně k orientaci. Ze kterého místa tedy začít?


 

Úkolem v Go je obsadit, co největší území, jak jen je možné. V zahájení musíte obsadit co největčí území (prázdná místa, průsečíky).Na obrázku vlevo jsou 2 černé skupiny: první v horním levém rohu a druhá na pravé straně.
Obě obsahují 9 volných polí nebo 9 bodů.

Bílá skupina uprostřed má také 9 bodů. Tato volá místa ohraničená kameny jedné barvy se nazývají území.

Nyní si u každé ze skupin obhajujících 9 bodů spočítejte kolik kamenů je potřeba k obklíčení dané oblasti.

  • Roh – 6 kamenů
  • Strana – 9 kamenů
  • Střed – 12 kamenů

Proto je nejúčinnější obhajovat území v rozích, zatímco obhájení území na středu je velice neefektivní.

Každá strana proto začíná tak, aby co nejrychleji obsadila rohy. Málo kdy uvidíte začínat hráče ve středu.


Toto je hra hraná dvěma profesionáli.
Pozorujte hru, jak se rozvíjí a hráči obsazují území. Klikem na tlačítko Next se odehraje tah.
Bude ukázáno prvních 20 tahů.

Všiměte si, že první 4 tahy jsou hrány kolem rohů a až potom se rozšiřůjí na strany.
Tato hra začíná velice klidně, bez jakýchkoliv bojů.

Jaký je „poměr sil“, po odehrání těchto 20 tahů,?

Černě vystínované území označuje, kde je silný černý a bíle vystínované území označuje, kde je silný bílý.
Proto každý roh už patří černému nebo bílému.
Nicméně, nejsou definitivně ohraničeny – stále jde kdykoli provést „invazi“.

Pokud budete příliš tlačit na rohy a strany, jen proto, že se dají lehko získat, pravděpodobně si stížíté cestu do středu.
A nepovede se Vám dostat kameny směrem do středu, protože až začne boj, ocitnete se ve velké nevýhodě, protože kameny umístěné ve středu desky mají vliv všemy směry, což je velmi užitečné.

Strategie, týkající se zahájení se nazývají „Fuseki„.


Problémy pro 36 kyu


černý je v dolním levém rohu zablokován. Skupina bude obklíčena pokud nic neuděláš. černý bude v pořádku jestli dokážeš vzít aspoň 1 soupeřův kámen.

Černý je nyní v bezpečí tím že získal více místa (očí) kde bílý nemůže hrát.


Čery blokuje bílého na pravé straně dole. Bílý zatím nemá 2 oči.

Pak bíly zahrál G2.

Podívej se co se stane když černý zahraje na F1 ( nebo G1) pŘed tím než nalezneš správnou odpověď.

Jestli bílý zajme dva spodní kameny, tak ožije.

Tvé kameny byly v atari, tak jsi utekl.
Dalším tahem, všechny tvé kameny zmizí!

Tato trágedie se nazývá „Oiotoshi„.
Měl jsi se pokusit utéct *dříve* než jsi se dostal do Atari.


Koncovka


Zde se naučíte zjistit, kdy je konec hry, a jak počítat území (skóre), využijeme desko 5×5.


Obě strany odehrály 5 tahů každá a hra byla prohlášena za ukončenou. Černý má 5 bodů nalevo a bílý má 10 bodů napravo. Bílý vyhrál o 5 bodů. Za území jde pokládat místa, kde se kříží vodorovné a svislé čáry (průsečíky). Rohy a kraje se počítají také. Pamatujte si, že kameny se nepočítají jako území.


Hra je pokládána za skončenou, když se obě strany vzdají tahu vyslovením slova PASS [pas], protže už nechtějí dělat další tahy. Proč předešlá hra byla pkládána za ukončenou? Pokračováním z předešlé hry, kdy předstíráme tah černého do bílého území Zdá se že bílý jednoduše zajme černého narušitele. Obrázek nalevo. Proto černý nebude dělat takové tahy.


Co se stane, když černý zahraje do vlastního území? Tímto tahem si zmenšil vlastní území o 1 bod. A to nikdo přece dělat nechce! Provo nejhornější obrázek byl konec hry. (Ikdyž někdy je nutné hrát do vlastního území, abyste udělali 2 oči nebo posílili vaši zeď.)


Toto je též konec hry. Černý má 5 a bílý 6 bodů – bílý vyhrál o 1 bod. A co ty 2 body uprostřed? Ty se nazývají „Dame“ – neutrální území – nepatří žádné straně. Můžete zde hrát ikdyž nezískáte ani neztratíte body.


Kdy hra končí? – Když ani jedna strana už nechce nikam hrát a postupně vysloví PASS. Pak se spočítají obě území a strana s větším územím vyhrává. Skóre se počítá ze získaného území a přičtou se zajatci. – Když si jedna strana myslí, že nemůže vyhrát ať dělá, co dělá, tak se vzdá. Na rozdíl od mnoha jiných her, toto je považováno za čestný výsledek.


Koncovka – Část druhá

Vraťme se k deskám 9×9.


Je toto konec?

Vypadá to jako velká výhra bílého. Nicméně…

 

 

 

 


Pokud obklíčíte příliš velké území, Váš soupeř může provést invazi.

Černý skočí do bílého území, protože je zde mnoho místa k útěku. Pokud bude černý hrát dobře, může si vytvořit živou skupinu uvnitř bílého území.

Může to být velice složité, protže bílý má silnou zeď nalevo.

Pokud černý uspěje a přežije, zničí tak velkou část bílého území.

 

 


Ikdyž zdaleka není konec hry, bílý má lepší vyhlídky.
Vidíte proč?


 

Stříhání


Zdá se že bílý má větší území.. Avšak, jeho zeď má slabinu. Jednoduše „střihněte“ bílou zeď.

Zde vidíte, že je možné rozstřihnout kameny, které jsou diagonálně spojeny.

Pokud jsou vaše kameny rozstřiženy na 2 části, musí si odstřižené skupiny zajistit život samy a Vy zažijete krušné chvilky pokud budete chtít zachránit obě.


Černý má 30 bodů, zatímco býlí má 31 bodů, zdá se že bílý vyhrál o 1 bod.

Avšak, uzemí dole není, zcela bílého.

Jednoduše střihněte bílou zeď.

Bílý nemohl zachránit 2 odstřižené kameny.


Obrana


Nyní už víte, že diagonálně spojené kameny mohou být střiženy a rozděleny. Předejděte střihu a braňte se.

Zdy vidíte, pokdu by bílý střihl na F6, černý dostane 2 oddělené kameny v nesnázích.

Probo by měl černý zahrát obraný tah, aby předešel střihu.
To se nazývá spojení.


Zde na F6, černý pevně spojil kameny.
Toto se nazývá pevné spojení. Již není možnost jak kameny od sebe oddělit.


Dole vidíte nepřímé spojení.

Bílý může zahrát na F6, ale černý jej může okamžitě zajmout na F5.
Ujistěte se, že tomu tak opravdu je, zahrajte na F6.

Z tohoto důvodu se spojení nazývá nepřímé.

Tento druh nepřímých spojení se zdá výhodnější než přímá spojení.
Pokud tedy víte kdy je výhodnější hrát nepřímé spoojení, už nejste úplný začátečník.


Na obrázku vidíte, že si černý vytvořil dvě místa kde může být rozstřižen, body E5 a F4.
Možná si myslíte, že mohou být odsřiženy oba…

Existuje dobrý tah, který pokryje oba slabé body zároveň

Zahrajte na F5.

Nyní vidíte, že bílý nemůže hrát na E5 ani na F4.
To protože F5 nepřímo spojí obě místa.

.


Jednobodový skok


Zde se naučíte jak hrát ,když černý a bílý na sebe přímo neútočí. Teď je ten pravý čas, kdy se můžete připravit na nadcházející bitvu nebo na zajištění většího území.


Tah na (D5) se nazývá Jednobodový skok( or Ikken tobi). Skok na D5 je téměř spojený s D3. Tento tah se je hojně využíván k útoku, obravě nebo ústupu. Další přísloví Go říká: Jednobodový skok nic nezkazí. Když nevíte kam hrát, použijte Jednobodový skok.


Jestliže bílý hraje blizko k vaší pozici, je Jednobodový skok vřele doporučen Tento tah, brání váš kámen na C3 a zároveň získáváte území vlevo.


Pokud ignorujete přiblížení bílého na E3 a zahrajete na nevýznamné místo, jako je G7, váš kámen na C3 bude napaden z obou stran.


Více o skocích


Tento tah se nazývá Dvoubodový Skok ( nebo Niken tobi).

Ikdyž vám dává větší vliv na desce, je zde větší pravděpodobnost, že budou soupeřem rozděleny, protože mají větší mezeru mezi sebou.

Také existují Tříbodové skoky a Čtyřbodové skoky.
Takto velké skoky jsou obvykle používány v zahájení.

 

 

 

 


Ten to skok se nazývá Konňský skok (Keima) jako v šachách (do L).

Konňský skok se obvykle používá k zabezpečení území v rohu, jak je vidět nalevo.

 

 

 

 

 

 


Toto je Kosumi – šikmý tah.

Kameny jsou potenciálně spojeny, ale to je trochu pomalé slow, protože rozšíření od prvního kamene je menší než v předchozím případu.


Konec se blíží


Jak se hra chýlí ke konci a bílé i černé území získala konečnou podobu, jediné co ještě potřebujete, je vytvořit jasné hranice obou území.V této fázi se musíte pokusit rozšířit své hranice, co nejdále do soupeřova území, tím docílíte toho, že rozšíříte své území a zároveň zmenšíte území soupeře.Černý okupuje levou stranu, zatímco bílý má pod kontrolou pravou stranu.
Nicméně, stále zde zbývá pár míst, kde hranice nené zcela jasná.Kterým tahem získáte největší profit?Černý má levou a bílý pravou stranu. Hra je téměř u konce.
Ale buďte opatrní až do konce!Bílý právě zahrál na D1.
Pokud to budete ignorovat, vaše drahocenné území bude zničeno.

Poslechněte svůj instinkt!


Pokaždé se snažte vaše kameny spojit.Protože větší skupina vašich kamenů jde hůře obklíčit.Bílý právě hrál E3.Jak odpovíte?Pokračování…Bílý vás střihnul tahem na F2.Byl to, ale uspěchaný tah. Jak jej potrestáte?

The flow of a game


On the board below, you can observe a real game progressing from the first move to the end.By clicking on the Next button, you can advance a move with an explanation.Keep on clicking until it stops advancing.This is a sample game on a 9×9 board.At the end, black gained 28 points and white occupied 24 points.
However, as you can see the dead stones counts: one white stone was captured thus white’s territories are decreased by 1 point.Thus, black won by 5 points.In this game, black controlled the left side and white occupies the right from the beginning and the game finished peacefully.
You could consider that Go is a sharing game.The next game is more exciting!Just don’t mind if you can’t understand what is happening.In the first game, both sides just tried to surround vacant spaces by sharing territories with each other.In this game, starting from the white’s fourth move – the cut – , both tried to capture opponent’s stones.
Finally, black occupied on the upper right and the lower left, and white obtained the lower right and the upper left corners.White has 18 points and black has 14 points.In addition, black captured 2 white stones while white killed 7 black stones.Please notice that the 2 black stones on the upper left were dead as they are because they have nowhere to escape and will eventually be dead.
White doesn’t have to bother to take the two stones by playing C9.
However, when the game finishes white can take them out from the board and add to the dead stones.The result is:

    Black: 14 – 7 = 7 points

 

    White: 18 – 2 = 16 points

Thus white won by 9 points.You can see one more commented game at Tel’s Go Notes.

KomiV rovné hře vždy začíná černý hráč.
Proto je černý ve výhodě proti bílému.Aby se tato výhoda srovnala, dostává bílý hráč bonusové body, zvané Komi, při konečném sčítání území.Obvykle je to 6.5 bodu. To znamená, že k celkového počtu bodů bílého hráče, je přičteno 6 a půl.
Tento půlbod je zde proto, aby se předešlo shodnému počtu bodů a hra nebyla nerozhodně.Například, pokud černý má o7 bodů více území, než bílý, černý vyhraje o 0,5 bodu.
Pokud černý má 6 bodů více než je bílý, bílý vyhraje o 0,5 bodu.Za dávných časů Go, zde žádný systém Komi neexistoval. Stále více lidí objevovalo výhodu černých, proto bylo zavedeno Komi.Hodnota Komi se stále mění. Japonští profesionálové začínali s Komi 4,5 bodu.
Avšak, černý měl stále velkou výhodu, tak bylo Komi navýšeno na 5,5 bodu (roku 1974). V roce 2002, Japonská Asociace Go opět zvýšila jeho hodnotu na 6,5 bodu (v Čině je nyní 7,5).Od doby zavedení Komi už hry Go nekončí nerozhodně a stali se úžasnějšími a spravedlivějšími.Handicapová HraKdyž jsou síly hráčů rozdílné, slabší hráč umístí určitý počet kamenů na desku, ještě před začátkem hry.V handicapové hře hraje slabší vždy za černé a silnější za bílé.Černá umístí handicapové kameny na určená místa a bílý začíná prvním tahem.Počet handicapových kamenů udává rozdíl v síle hráčů.Pokud je slabší hráč 5. Kjú silnější 2. Kjú, handicap bude 3.S handicapovými kameny máš černý vždy výhodu ve všech aspektech hry – útok, obrana, zabírání území, atd..Říká se, že 1 handicapový kámen rovná se 10 bodům v území.Proto, když budete hrát rovnou hru a prohrajete o 50 bodů, handicap 5 kamenů bude odpovídající a vyrovná šance na výhru obou stran.Rozestavení handicapových kamenů je předem určeno.9 Handicap6 Handicap5 Handicap4 HandicapV každém případě, jsou handicapové kameny stavěny na body 4-4 (hvězdy) označené malým černým kolečkem. Avšak, můžete mít i větší handicap než 9 a kameny položit kdekoli.Díky handicapovým hrám má každý hráč stejné šance na výhru a nezáleží jen na síle soupeřů