Mistrovství republiky proběhlo ke konci minulého týdne (28.6. – 1.7.) ve středisku volného času Klíč v Místku. Zrekonstruované vrchní patro budovy poskytlo důstojné útočiště pro naši špičku a občerstvení zajištěno organizátory turnaje z MR udělalo opravdu příjemnou záležitost. Diváci si také přišli na své: všechny partie byly přenášeny na KGS a záznamy lze najít v tabulce níže.
V prvních dvou kolech se vyznamenal Jan Šimara, který přesvědčivě porazil své soupeře o titul Ondřeje Krumla a především Lukáše Podpěru. Pro Lukáše však turnaj neskončil. Pokud by porazil všechny své ostatní soupeře a Jan Prokop udolal v posledním kole Jana Šimaru, zvítězil by Lukáš v nerozhodné situaci na nejvyšší poturnajový rating. Lukášovi se jeho část úkolu podařila takřka o prsa japonské běžkyně. V sobotu porazil oba nebezpečné soupeře Jana Prokopa a Ondřeje Krumla tím nejtěsnějším rozdílem: o půl bodu. Stále však neměl vyhráno. Jan Šimara byl zdánlivě ve své životní formě a mnozí si mysleli, že turnaj dotáhne do úspěšného konce. Partie proti Janu Prokopovi se mu však vůbec nevydařila. Začala ztrátou dvou klíčových kamenů ve schodech a po celopartiovém klopýtání byl Šimara nucen kapitulovat. První tři hráči tak shodně zaznamenali jen jednu prohru a konečné pořadí bylo rozhodnuto ratingem:
- Lukáš Podpěra
- Jan Prokop
- Jan Šimara
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | Σ bodů | Konečné pořadí | |
1. Michal Timko 2-dan | X | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | W+R | 0 | 1 | 7. |
2. Jan Prokop 6-dan | W+R | X | B+33,5 | 0 | B+10,5 | W+R | B+R | B+R | 6 | 2. |
3. Ondřej Kruml 5-dan | B+R | 0 | X | 0 | W+9,5 | 0 | W+R | B+R | 4 | 4. |
4. Lukáš Podpěra 7-dan | W+R | B+0,5 | W+0,5 | X | B+R | 0 | B+21,5 | B+18,5 | 6 | 1. |
5. Petr Cipra 3-dan | B+R | 0 | 0 | 0 | X | 0 | W+R | W+R | 3 | 5. |
6. Jan Šimara 6-dan | W+13,5 | 0 | W+R | B+R | B+14,5 | X | B+R | W+R | 6 | 3. |
7. Ondřej Kachyňa 3-dan | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | X | W+R | 1 | 6. |
8. Tereza Kotowski 1-dan | W+5,5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | X | 1 | 8. |
Živé přenosy budou probíhat na KGS na účtech MCR2018a/b/c/d
Mistrovství republiky se bude odehrávat již na konci měsíce června, konkrétně od 28. 6. (čtvrtek) do 1.7. ve Frýdku-Místku. Velké díky patří organizátorům Michalovi Zubalíkovi a Petrovi Valáškovi, kteří byli schopni na poslední chvíli MR zařídit. Organizátory může těšit, že všech osm kvalifikovaných potvrdilo svou účast. Prestiž mistrovství tedy setrvává.
1. utkání 28.6 10:00 | 1-8 | 2-7 | 3-6 | 4-5 |
2. utkání 28.6. 15:30 | 8-5 | 6-4 | 7-3 | 1-2 |
3. utkání 29.6. 9:30 | 2-8 | 3-1 | 4-7 | 5-6 |
4. utkání 29.6. 15:00 | 8-6 | 7-5 | 1-4 | 2-3 |
5. utkání 30.6. 9:30 | 3-8 | 4-2 | 5-1 | 6-7 |
6. utkání 30.6. 15:00 | 8-7 | 1-6 | 2-5 | 3-4 |
7. utkání 1.7 9:30 | 4-8 | 5-3 | 6-2 | 7-1 |
Startovní listina by se dala dle ratingu rozdělit do dvou skupin, obdobně jako na MR párů.
První skupinku vede s odstupem Lukáš Podpěra (rating 2641), následován chumlem tvořeným z Jana Prokopa (2534), Jana Šimary (2532) a Ondřeje Krumla (2529). Po značném ratingovém skoku přichází rivalské duo Petr Cipra (2278) a Ondřej Kachyňa (2272), pronásledováni Michalem Timkem (2181). Mistrovskou skupinu uzavírá Tereza Kotowski (2070), která se na MR kvalifikovala poprvé a zároveň jde o první ženskou účast od roku 2013. Tenkrát bylo něžné pohlaví zastoupeno Janou Hricovou a přesto, že ve skupině plné danových hráčů nevybojovala ani bod, nikdo z přítomných nezapomene na její dramatickou partii proti Vláďovi Daňkovi. Vzhledem k Terčině formě z poslední doby (porážka výše zmíněného Ondry Kachyni v Písku) očekáváme obdobná příjemná překvapení.
A kdo vyhraje MR? Velký ratingový odstup našeptává jasnému vítězství Lukáše Podpěry, ale v redakci cítíme i jiné možnosti.. Jan Prokop již v minulosti vícekrát dokázal, že v důležitých zápasech u něj nehraje rozdíl ratingu žádnou roli a duo Šimara-Kruml, které se překvapivě rozhodlo vyrazit na letošní go kongres, také představuje nebezpečí. Obzvláště pak Šimarova hra v Písku a jeho projev za gobanem naznačoval návrat dávno ztraceného mistra!
Rozhodně si nenechte ujít přenosy z místrovství. České go je silné a bitvy za gobanem stojí za sledování!
.
Bude gortuna?
To by mě pak zajímalo, jaký byl na mě kurz 🙂
Zaslechl jsem, že Gortuna krachuje, takže letos určitě ne.
Jinak to vypadá na výsledkovou nudu, „chumel“ se rozcupuje mezi sebou, Lukan se jim z vršku vysměje, Kachna s Cipřišem se zapotí s Terkou (zároveň vybouchnou s Tymakem) a hurá domů. 😀
Bude přenos?
živé přenosy budou začátek tak do 45 minut na KGS. kamery nejsou.
Hmm, Scurgeovi to proti Písovi tradičně nesedlo. 🙁 Tak aspoň Terka udělala radost!
Pixer je, zdá se, ve výtečné formě a jde si pro svůj premiérový titul! Nějak jsem ale nepochopil, co tam Lukan dohrával? Buď nějaká chyba v zápise, nebo brutální prasba až do posledního dechu. 😀
wooow :O gratulace Písovi! 🙂
V Písku to nešlo, ale moravská aura s Frýdeckým základem dělá Šimiboye neporazitelným 😀
to je tim moravskym vzduchem asi, vane z Beskyd. At se Pisovi dari, vzdyt tenhle titul mu chybi do jeho bohate sbirky 🙂
Dnes Lukan 2x o půl bodu, se štěstím ještě nemá titul ztracen beznadějně. Pokud by Písa zítra prohrál, vyhraje Lukan na rating.
Ale Písa to má ve svých rukách, Lukan se může jen dívat.
Oceňuji, jak tady Písa hraje, fakt se na to hezky kouká. Takový velmi funkční klídek. 😉 Ten první titul si opravdu zaslouží, tak doufám, že to zítra doklepne!
Btw. to kritérium s ratingem už by se mělo konečně zrušit. Omino hraje zítra vlastně jen za Lukana, sám na titul nedosáhne, i když by na něj měl mít taky právo, pokud zvítězí.
Kritérium s ratingem se nemůže zrušit, protože nemáš jak rozhodnout pořadí. Nechal bys ty 3 hrát další kolo? A když se znovu porazí cyklicky, ještě další?
Napadá mě ale 1 možnost: Výhra o půl bodu je neplnohodnotná výhra, dal bych za ni 0.95 .
Vlado, a co kdyz jeden hrac vyhraje 2 partie o 0.5 a 2.5 a druhy hrac dvakrat o 1.5. Zaslouzi si ten druhy opravdu lepsi umisteni? Nebylo by lepsi brat (jako pred 30-40 lety) soucet bodu, o ktere dany hrac sve partie vyhral/prohral. Klidne by se to dalo pouzivat jako posledni kriterium pri vzajemenem porazeni nekolika hracu pouze pro vzajemne partie mezi nimi a s tim, ze vyhra o vic nez 10 bodu se bude pocitat jen za 9.5.
To už mi přijde spravedlivější i los, aby byli po celou dobu „ve hře“ všichni, popř. dodatečné blitzky, jak už se jednou rozhodovalo na profi-kvaldě.
Dokud je MS stále jen společenský festival, nemusíme tam nutně vysílat toho s dlouhodobě lepší výkonností. Naopak je spíše žádána nová tvář (překvapení), z tohoto pohledu by bylo lepší rating úplně otočit (jak kdysi navrhoval Kuba) a upřednostnit při zacyklení nejnižší rating. Když už. 😉
EDIT: Skóre mi přijde podobně randomové jako los, ba někdy i horší viz třeba úlet Scurge s Ominem. 😉
Na turnaji se to taky řešilo jak se tomu zacyklení vyhnout nebo jak rozhodnout-potencionálních možností je spousta… Co se týče cenového fondu tak já budu dávat nový návrh na dělení cen pro MR-spravdlnější a i ti slabí si něco odnesou….(který měl zatím dobrou odezvu tady) Co se týče zacyklení tak zajimavé by mohlo být třeba řešení dodatečného pavouku (občas se hrávali takové turnaje v Asii kor-Čína-Jap, aspoň v jednom GW jsem to měl 😀 ). Takže losem se určí kdo jde rovnou do „finalé“ a hráli by se rychlejší partie třeba 20 absolut. Bohužel je zde problém a to hlavně… Číst vice »
Jsem pro. Když už rating, tak nejslabší bere vše. Překvapení se musí podporovat. A kromě toho ten nejslabší podal (relativně) nejlepší výkon.
Tak prachy se můžou vždycky rozdělit rovným dílem, tam žádný problém nevidím a určitě by to bylo férové. Jde o ten titul a komu připadne možnost reprezentovat na MS. V rámci reprezentace na (stávajícím) MS by mi los ani trochu nevadil, ostatně je to běžná praxe i na MEJ, kde se zacyklením bojovat nemusí. Ovšem aby byl nositel titulu *Mistr republiky* vylosován, to už se mi samozřejmě trochu příčí. 🙂 A co se týče bleskovek, pořadatel musí být na tuto eventualitu připraven a pár hodin navíc nad rámec turnaje si vyhradit. Podobně jako na Baronovi, kde hrozí prodloužení o jedno… Číst vice »
Pak je samozřejmě ještě jedno řešení, navždy opustit „round robin“ a přejít na můj oblíbený formát „skupiny+playoff“. Turnaj se tím dokonce zkrátí na celkových 6 kol a všech 8 míst se vyřeší bez pomocných kritérií (jako na Grand Slamu). K zacyklení může samozřejmě dojít v těch čtyřčlenných skupinách, ale tam jde jen o nasazení do pavouka, takže pomoc ratingu by zde nikterak neškodila.
a co pripadna kompromisni , trosku hybridni, nadstavba? Kdyz se 3 zacykli, tak se spodek odsekne a muzou se jim rozdat ceny. U tech prvnich 3 se pak sehraji matche, kde jiz skore bude dulezite, aby rozseknulo dalsi zacykleni. Jedna se o dva zapasy, kdyz se jim zkrati cas (30 min kazdy + drasticke byoyomi) a zabere to max tim padem 1 cele bonusove kolo navic. Vim, ze organizacne je to problem, ale zvladnutelny podle me (staci 1 mistnost, zbytek uz se muze uklizet atd…) I toto drasticke prodlouzeni je lepsi nez rozhodnuti od stolu ratingem, rozhodne zajimavejsi a ferovejsi.… Číst vice »
Co se týká nominace na MS a na Korejský turnaj, já si myslím, že bychom měli přejít na bodový systém běžný v Evropě, který dá i hráčům ze širší špičky šanci se kvalifikovat a zejména mladým hráčům může hodně zvýšit motivaci k tréninku a objíždění turnajů.
Je mi trošku smutno ze zdejší diskuze. Pravidlo o ratingu, jakkoliv neobvyklé (mně se taky moc nepozdava) , platí snad 10 let či více. Někteří z diskutujících seděli i ve Výboru a měli možnost jej ovlivnit. PROČ se začíná diskutovat až nyní, kdy „dolehlo“ na favorita některých diskutujících? Trochu divné. Místo toho se i oficiální zdroje čAGO (fb, goweb) tváří, jako by MR ani nemělo oficiální vysledky!
Za mne gratulace novému mistrovi ČR !
OPRAVA: Na fb to je, Cukrberk mi to tady v Holandsku 4 hod tajil.
Neberte si to osobně, Miloši (a případně Lukane). Byl to dnes nejtěsnější výsledek MR jaký pamatuji a nevzpomínám si, že by někdy rating určil mistra. Tak je pochopitelné, že je o tom řeč až teď.
Výsledné pořadí bylo i na gowebu pár minut po skončení partie.
Miloši, o tomhle se diskutuje už asi třetí mistrovství po sobě, akorát možná poprvé takhle veřejně na Gowebu. Minulé dvě MR to Janek s Lukanem čistým štítem odvrátili, ale teď to konečně nastalo v reálu posledního kola, kdy byl adept na titul (Janek) předem vyřazen z boje. Lukan si těmi půlbodovkami titul poctivě vybojoval a nikdo mu ho nevezme, o tom žádná! 🙂 Na druhou stranu to naplno demonstrovalo, že rating je v případě zisku titulu (potažmo postupu na MS) dost necitlivé kritérium a určitě by nebylo na škodu zvážit změnu. Předně by si to měla vyříkat špička, které se… Číst vice »
Hidoshito: tak znova – já z celého systému MR také nejsem nadšen. Za mého působení ve výboru se mj. snižoval počet hráčů z 10 na 8. Větší změna pravidel neprošla. Poturnajovy rating je v našich řádech globalni pravidlo v případě, když dojdou všechna ostatní kriteria. Bleskovkovy rozstrel mi připadá jako skvělý napad, technicky vzato lze hrát do rozhodnutí až do vyčerpání (viz NHL). Na round Robin mám také svůj názor – viz např. můj hrací systém na MR žen. Pokud se diskutuje už 3 roky o změně, a nic se s tím nedělá, tak mi připadá poněkud nekorektni to ventilovat… Číst vice »
Vlado, pokud si pamatuji, rating urcil mistra i drive. Pokud me pamet neklame, stal se takto mistrem Ondra Silt.
Předně gratuluji Lukanovi k titulu! Má teda pořádně odřené uši, ale má ho právem. 🙂 Jinak také si myslím, že to pravidlo není dobré a to prakticky od té doby, co se zavedlo. Např. tady to pravidlo mohlo paradoxně stát Lukana titul. Kdyby Janek (nebo kdokoli jiný v podobné situaci) ztratil motivaci, protože už neměl šanci na titul, tak to taky mohl odplácat a Písa by to měl o mnoho snazší. Ano, už odedávna říkám, že by měl tedy vyhrát ten s nejmenším ratingem a již odedávna mi bylo celkem logicky oponováno, že pro toho nejsilnějšího to je odměna za… Číst vice »
přidám se k diskuzi. samozřejmě záleží, co je účelem MR. kdyby šlo o to vybrat nejsilnějšího hráče, může se titul udělovat hráči s nejvyšším ratingem. rating jako pomocné kritérium je fér a jen nepatrně posouvá výsledky směrem k tomuto „ideálu“. ale když už se rozhoduje turnajem, je to divácky i hráčsky poněkud neuspokojivé kritérium. z toho hlediska je nejlepší dodatečné playoff (nebo změna systému na nějakou vyřazovací variantu). výsledky se rozhodnou na desce a na konci turnaje. pokud nechceme turnaj protahovat, napadá mě ještě jedno kritérium: cykly se seřadí od vítěze poslední po vítěze první sehrané partie. místo ratingu rozhoduje… Číst vice »
Ještě doplním, že někdy se to zacyklí i dole, kde tedy nejde o medaile a letos nešlo ani o ceny, ale v předchozích letech se braly peníze i tam. To jen abychom se pak z těch bleskovek nezbláznili. 😛 A taky je nevýhoda, že rychlé hry nelze přenášet, maximálně snímat kamerou. Vyvrcholení turnaje bez diváků by bylo hodně smutné.
Co takhle brát při zacyklení kvalifikační body. Znamenalo by to ale, že i mistr republiky by se musel znovu kvalifikovat a neměl by přímo zajištěnou účast.
K navrhovaným změnám: máme (ještě ?) Komisi silných hráčů, řekl bych, že kvalifikovaný názor na změnu by mohl přijít právě
Tomek Viítězslav: dobrý nápad. respektive namísto bodů brát pořadí v kvalifikaci. a mistr má implicitně první kvalifikační místo.
Nemyslím si, že by kvalifikační body (nebo skóre) byly lepším kritériem než současný rating. To vidím jako změnu k horšímu. 🙁
Komise silných hráčů po mém konci ve výboru, myslím, brzy zanikla. Ale určitě existuje nějaká skupinka v rámci PGETC a ve výboru má repre na starost Scurge.
Nevím, jestli to je tak dobrý nápad. Loňský mistr bude mít přesně stejnou výhodu jako teď ten s nejvyšším ratingem.
Zaměřil bych se na myšlenky Hidoshita.
než jsem to napsal, Půlčík byl rychlejší
Souhlasím s Půlčou a Vláďou, také kritérium kvalifikačních bodů vidím jako změnu k horšímu. Z přednesených nápadů se mi zatím jeví nejlepší kratší partie/bleskovky s pomocným kritériem v rozdílu bodů. Nižší umístění bych možná nechal podle ratingu, ať už by to bylo tak, že vyhrává ten s největším ratingem, nebo ten s nejmenším. Je přeci jen rozdíl, jestli rating rozhoduje o titulu, nebo o tisícovce plus nebo mínus. I když teoreticky by i rozhodnutí o druhém místu mohlo být důležité, kdyby třeba mistr zrovna nejel na MS. Tak to je taky ke zvážení. Možná by nebyl problém, kdyby bleskovky nakonec… Číst vice »
Já nic nenavrhuji, dál jsem to jen jako námět k přemýšlení. Obecně se mi nějaké určování pořadí podle nějakých pomocných kriterií ( SOS,SOSOS,SDOS atd) nelíbí. Přece nemůžu (nebo jen částečně) za to, že můj soupeř třeba z 1.kola uhrál nulu a tím pádem mi zkazil umístění. Jako jediné kriterium beru vzájemnou partii, ale tu v mnoha případech nelze brát. Pokud nejde o turnaj typu MR, pak bych klidně cenu dělil rovným dílem. Tak je to třeba v golfu, kde sice je roztřel v případě rovnosti o 1. misto, ale jen tam. Pokud je vítěz jasný a druhý měl dostat 100… Číst vice »
V tom s tebou Víťo souhlasím, že je možná kruté, když o úspěchu/neúspěchu rozhoduje jedna hra. Ale je třeba si uvědomit, že i v round-robinu často rezhoduje jediná hra. V našem goovém knockoutu se nevypadává, hraje se o 3., 5. a 7. místo, takže ta krutost je podstatně snížena a nikdo jiný za tebe nic neuhraje, což je bezesporu plus. Za naprosto jasného mistra (a další místa) bez pomocných kritérií to, myslím, určitě stojí! Samozřejmě budu plně respektovat, když to špička zavrhne a takhle si to o titul chtít rozdat nebude. Já jako fanoušek však toužím „po krvi“ a nelíbí… Číst vice »
Play-off se mi taky moc nelíbí. Už je na ME (tam především kvůli mimoevropským účastníkům), v kvalifikaci na „korejské MS“, v Baronovi, tak aspoň Mr by mohl vyhrát ten, kdo vyhrál nejvíc zápasů a ne ten, kdo si schoval nejvíc psychických sil nebo štěstí na play-off. Když už play-off, tak jedině na víc zápasů, jako je tomu u titulů (aspoň v závěrečných fázích).
Kubo a proč myslíš, že to tak je? Přece aby nemusely rozhodovat žluté karty, ratingy, blitzky a další dodatečné věci, které napravují patovou situaci. 🙂 Což o to, já byl dříve velký fanoušek mistrovství, kde hraje každý s každým (ještě toho devítikolového). Doba však pokročila, čas neúprosně pádí, tak není důvod se zdržovat.
Tak u ME tomu tak je myslím především proto, že tam Evropany drtili Asiati, takže bylo třeba je oddělit, ale zároveň nechat částečně pohromadě, u poháru korejského velvyslance je to podobné a Baron má prostě vzor v bojích o titul v Asii. Ovšem i tento systém by byl pro MR lepší než knockout na jeden vítězný. Jak říkám, když by mělo o titulu rozhodovat play-off, tak minimálně semifinála a finále aspoň na dva vítězný.
Osobně na kritériu „vyšší rating“ v systému každý s každým nic špatného nevidím. Je v rukou každého hráče, aby vyhrál všechny partie a tím eliminoval jakákoliv další kritéria pořadí.
Pouze by stálo za zvážení změnit pravidla losování tak, aby se nejvýznamnější partie odehrály až v posledních kolech turnaje.
Onehdá na MR v Mokré-Horákově se mluvilo o tom, že by se mohlo hrát obráceným Švýcarem, tzn., že v prvním kole by se losovalo náhodně a pak by se dávali hráči s více body na hráče s méně body. To mi přišlo zajímavé. Souhlasím, že by to prospělo dramatičnosti MR.
@Nechi, nam prave neprijde fer, ze nekteri musi vyhrat vsechno a nekteri ne. Kdybys mel system, ze kdyz mas nejnizsi rating, tak musis vyhrat vsechno, pak zabehnout 10km pod 50 minut a na zaver udelat stojku, tak by to taky bylo v tvych rukou, ale ti, kteri by to delat nemuseli by meli vyhodu 🙂
Nikomu není bráněno v tom, aby si vysoký rating sám vybudoval a tím využil kritérium „nejvyšší rating“ ve svůj prospěch 🙂
Tak uz se zacala vyjadrovat spicka, tak myslim, ze prisel cas, abych se vyjadril taky. Zaznelo tady mnoho zajimavych navrhu, ale i nesmyslu. Nejprve bych chtel jednoznacne odmitnout kecy o tom, ze MS je festival a meli by se tam reprezentanti tocit, to je absolutne spatny pristup. Na MS ma jet vzdy ten nejsilnejsi bez jakekoliv rotace (tzn. vitez MR). Bodovy system je socialismus a naopak mlade hrace limituje, ne motivuje. A opravdu bych nerad, abychom dopadli jako treba Svycari, kde muze hrac jet na MS pouze jednou za ctyri roky. Prave tyhle zeme MS (a KPMC) jednoznacne diskredituji. Je… Číst vice »
Nemyslím si, že bleskovka je vhodná jako rozstřel pro MR. Je to potom úplně jiná hra. A i tak je velmi pravděpodobné, že nebude stačit jen jedna série partií a turnaj se protáhne do dalších dní. Nešťastné je i to, že v případě bleskovek není možné standardně přenášet finálové partie.
Systém každý z každým s pomocným kritériem „vyšší rating“ zohledňuje jak aktuální výkonnost, tak i dlouhodobou výkonnost hráče, což považuji za správné.
Lukane, nezlob se na mě, ale každý rok tady pravidelně kritizuješ losování MS, čímž jen potvrzuješ ono „festivalové“ ražení turnaje. A jak sám píšeš, každá země se snažila vyjít vstříc japonským pořadatelům trochu jinak, aby ten šampionát ještě víc okrášlila novými tvářemi. Většinou tam Česko bojuje o Top 10, ale občas i právoplatný mistr skončí na 34. místě, stane se. 😉 Každopádně se to pravému mistrovství světa (=turnaji těch nejsilnějších) ani zdaleka neblíží! Z tohoto pohledu bychom určitě nijak nevykrváceli, kdybychom vyslali někoho díky nižšímu ratingu. Ostatně nejen ratingově předvede nejlepší výkon z těch tří pravě on, když už si… Číst vice »
Pulčo, pořadí MR a nominace na MS jsou dvě rozdílné věci. Nominace na MS se může, pokud je to v zájmu ČAGo, řídit nějakým dodatkem jako třeba dvakrát za tři roky apod.(nevím, co v současné době platí). Ale pro systém a pořadí MR by měla být pravidla určená dlouhodobě a pokud možno jednoduše. Používat kritérium „nejnižší rating“ považuji za blbost. Proč trestat hráče za to, že je dlouhodobě dobrý? To bychom mohli dělat MR handicapově a mělo by to podobný efekt 😀